Velkommen

OversigtOpret
Søg:

Turbulent passageroplevelse ST1100/Laminar Lip
Hej alle I erfarne ST kørere :-)

Endelig blev vejret til fornøjelsestur, og så endte det slet ikke i fornøjelse, for min kære samlever på bagsædet. :-(
Jeg startede køreturene ud med et højt kåbeglas af ukendt oprindelse, som sad på cyklen, da jeg købte den. Ved hastigheder omkring 130 km/t var turbulensen omkring passagerens hjelm og overkrop ikke til at holde ud at køre med.
Originalt kåbeglas blev monteret, ny testkørsel - og det gav en bedre oplevelse, men overhovedet ikke godt nok. Har gennemtrawlet diverse fora, i USA og UK, og fundet Laminar Lip, som umiddelbart den løsning jeg vurderer er bedst.
Er der nogle herinde der har prøvet denne og/eller har erfaringer fra andre ,de vil dele med mig, inden jeg investerer.?

På forhånd tak.

Med ST-hilsen
Tommy, Medlem 486

Tommy Rasmussen - tommy@flashmail.dk - 15-05-2017 18:34:57

Hej Tommy
- er det et originalt kåbeglas med "vacumhuller" i ? Det synes jeg virker, lige pt. kører jeg med et MRA med en spoiler på, tilsammen er de 470mm langt. Jeg e r 186 cm høj. Jeg har erfaret at det ikke er godt bare at køre med et ordentligt "læskur"det giver meget vacum/turbulens. Jeg har også konen bag på ;-)) vh Harding

Harding Gregers Larsen Medl.25 - hgregerslarsen@gmail.com - 16-05-2017 12:15:40

Hej Harding
Jeg er jo helt ny på en ST1100, derfor kendte jeg intet til den "buffeting" som en bagsædepassager bliver ramt af. Kan så læse på diverse fora, at det er et helt almindeligt kendt fænomen på ST´eren, det havde jeg blot ikke fundet ud af.
Det er et originalt kåbeglas uden "cateyes/vacuumhuller" jeg har monteret lige nu. Det høje glas jeg har, er med "cateyes", men der er ikke noget navn på det, desværre, så fabrikat står hen i det uvisse..
Jeg er 176 cm høj og egentlig er både det høje og det lave kåbeglas fint for mig, jeg sidder rigtigt godt i læ - men på bagsædet er fanden løs, hendes hjelm bliver rykket rundt og der er et ubehageligt pres på hendes overkrop bagud, med begge glas - dog værst med det høje glas monteret. Derfor hælder jeg til det originale, men med den Laminar Lip på. Jeg må lige tjekke dit MRA glas ud, før jeg bestemmer mig.
Tusind tak for svaret.

Hilsen
Tommy

16-05-2017 15:06:33

Hej igen Tommy, lige et "staldfif" (hedder det ikke det?) personen der sidder bag på skal helst have sit hoved rykket en smule til enten venstre eller højre (min kone foretrækker venstre så hun også kan se trafikken fremad ( Hyacinth ;-))) hvis hun sidder nøjagtig lige som den der kører så er der meget mere turbulens. vh Harding

Harding medlnr. 25 - 16-05-2017 16:50:29

Hej Harding
Tusind tak for dit staldfif :-) og jo, hun har godt nok bemærket at turbulensen bliver mindre, når hovedet bliver holdt til en af siderne - men det er stadig ikke godt nok :-( - min dejlige samlever har haft en piskesmældsskade engang, så hun er meget følsom for de ryk og bevægelser der er i hjelmen. Jeg troede virkelig, at sådan en super tourer som en ST den er, var helt uden den slags skavanker, især når Honda påstår den er testet i vindtunnel.!!
Ja altså, jeg sidder jo fantastisk godt i læ, men hun sidder faktisk ringere mht. turbulens, end på vor "gamle" NTV der havde et lille vindspejl på, og det går jo godt i spænd, med det du skriver om et "ordentligt læskur" :-)
Nå, jeg må teste mig lidt frem - og håber andre også giver lidt indspark.

Mvh
Tommy, medlem 486

16-05-2017 19:16:59

Hej Tommy
Jeg har haft 2 forskellige slags hjelme, og der er meget stor forskel på hvordan de bliver påvirket af vinden.
Den første fangede vinden og mit hoved blev "kastet" rundt - det krævede faktisk rigtig meget af min nakke og nakkemusklerne.
De sidste par år har jeg brugt en Nolan, og den er rigtig god - både når jeg er passager, men også når jeg kører selv. Og så vejer den ikke ret meget.
Så det er nok ikke kun kåbeglasset I skal teste...måske en ny hjelm kan gøre en forskel.
Hilsen Hanne - den ene halvdel af medlemsnr 435😊

Hanne Friis - h.friis-stevnstrup@hotmail.com - 17-05-2017 21:20:05

Hej Hanne
Tusind tak for dit indspark - vi bruger faktisk begge to, Nolan hjelme, og de er rigtig godt synes vi, men dermed ikke sagt at det ikke er dér problemet ligger. Jeg går pt, og sysler med at lave forskellige "spoilere" selv - a-la Laminar Lip - for at se om det hjælper lidt, så jeg ved hvad retning jeg skal gå i, inden ferien kommer.
Med STor hilsen til dig og den anden halvdel af medlemsnr 435 :-)

Tommy

19-05-2017 11:25:10

Lidt opfølgning på min tråd:
Jeg har nu eksperimenteret lidt med diverse tiltag, for at gøre turen bagpå, mere behagelig for fruen. Og jeg prøvede forleden at montere en hjemmelavet spoiler på mit "høje" kåbeglas af ukendt oprindelse - det var en spoiler sådan lidt ala Laminar Lip - og jeg skal da lige love for at det gav en forandring. :-) både for hende og jeg. En køretur i strid modvind, gav langt mindre vindstøj, og bedst af alt så sad hun nu pludseligt uden at få hovedet og overkroppen rykket rundt af turbulenser. Og det faktisk helt op til 130 (+20) km/t.. deroppe begyndte min forsøgsspoiler at vibrere, og hastigheden måtte ned igen. Den var kun lige fastgjort med gaffer tape, så ville ikke risikere pludseligt at få den i hovedet.
En uventet sideeffekt var, at cyklen blev langt mere stabil, f.eks. når vi passerede lastbiler - hvor det før kunne mærkes, i form af lidt slingren når vi ramte deres slipstrøm, så gav det nu kun et lille ryk i cyklen. Så nu bliver der bestilt en Laminar Combo skærm hos Heroblobs i England, lige så hurtigt jeg får svar fra dem angående nogle spørgsmål jeg har stillet mht returret. :-)
Herligt at cyklen den begynder at arte sig godt, også for bagsæde passager.
Der kommer en ny rapport når Laminar Combo er afprøvet.

De bedste sommerhilsner
Tommy Medl. Nr 486
Mail: tommy@flashmail.dk

26-05-2017 21:35:40

Hej
Jeg har lige købt et til at forhøje mit kåbeglas med ved motea
Men har ikke fået det på endnu.
Skal nok lige skrive tilbage
Hilsen Søren Lind

Søren lind - Fam.lind@live.dk - 02-07-2017 19:35:39

Hej alle der kigger med her.
Nu er jeg retur, efter 10 dages tur til Holland og Belgien.
Nåede lige netop at få min Laminar Combo dagen inden afrejse, da der gik ged i det med forsendelse fra England, måtte jeg bestille et nyt i USA (dyr fragt, men billigt glas.) Så jeg fik det monteret, og indstillet efter anvisningerne fra Andy hos Laminar LLC. Så turen blev kørt med standard indstilling, og vi eksperimenterede ikke med placering af "lippen" undervejs - det kommer nu, hvor vi er hjemme. Men sikke dog en forskel, fra det originale kåbeglas og det høje jeg også har.. jubiiii, kan jeg kun sige. Nu er der ikke længere problemer med turbulens på bagsædet, og de 2000 km vi kørte var en fornøjelse ifht til tidligere. Eller sagt på en anden måde: Vi havde aldrig kørt turen, hvis ikke det var for Laminar Combo, det havde min kære frue ikke havde kunnet holde ud, som det var tidligere.
Glæder mig til at høre Sørens oplevelser.
Så det var enden på mit indlæg omkring turbulens på Honda ST :-)
God sommer, god vind og gode ture.

Tommy Rasmussen

08-07-2017 14:46:27

Navn:

Email:

Send en email til følgende adresse når der kommer nye kommentarer i denne tråd: